خرید گردنبند یاقوت سرخ و خرید گردنبند الکساندریت
نوشته شده توسط : نقره جات

در این مقاله به بررسی دو سنگ ارزشمند یاقوت سرخ و الکساندریت می پردازیم. برای اگاهی از نحوه خرید گردنبند یاقوت سرخ و خرید گردنبند الکساندریت و اطلاع از نحوه تشخیص سنگ اصل از تقلبی با ما همراه باشید...

خرید گردنبند یاقوت سرخ

یاقوت بعد از الماس و زمرد سومین سنگ قیمتی در عالم می‌باشد. معدن این سنگ قیمتی در ناحیه جگدلک واقع ۱۰۰ کیلومتری سرک (سرک واژه‌ای پشتو به معنی جاده) میان کابل و جلال‌آباد قرار دارد. خرید گردنبند یاقوت سرخ معمولاً درمیان سنگ مرمر سفید (چقماق) به شکل قرمز مختصر رنگ، قرمز، کبود و رنگ‌های سایر پیدا می‌شود. در بازار تجارتی افغانستان
پرونده:یاقوت سرخ را «اناری» و یاقوت کبود را بنام «لعل پیازی» یا «لعل بدخشان» می‌گویند.

از جمله معادن لعل در ولایت بدخشان ولسوالی اشکاشم محلی به اسم غران وجود دارد. یاقوت از گونه سنگ متحوله بوده و اندازه سختی آن ۹ می‌باشد. یاقوت از اکسید آلومینیوم در شرایط ویژه ساخته شده‌می باشد. رنگ سرخ این کانی را یاقوت و رنگ‌های سایر آن از قبیل: سفید، زرد، نصواری (سبز) و سایر رنگ‌ها را به اسم «کورندم» می‌نامند که در افغانستان و ایران از خویش نامهای محلی دارند. یاقوت در معادن بشکل پخته و خام یافت می‌شود. یاقوت پخته شفاف و نور متعلق به می‌گذرد. یاقوت خام شکننده بوده و شفاف نیست و ارزش بازرگانی ندارد به همین ترتیب رنگهای سایر نیز خام و پخته دارند. وزن ویژه این کانی ۴٫۰۰ ضریب شکست آن ۱٫۷۶۵ - ۱٫۷۷۰ می باشد؛ از این رو در برابر اثر ایکس موج اختصار و بلند پایداری نشان می‌دهد.
معدن یاقوت در کشورهای تایلند، برمه (میانمار)، سریلانکا و افغانستان هستی دارد. می باشدخراج این معادن از زمان‌های قدیم رواج داشته می باشد. چندی از تاریخ‌دانان ایرانی و عرب همچون اصطخری ۹۵۱ میلادی، الطالبی ۹۶۱ - ۱۰۳۸، ابن حوقل متوفی ۹۷۸ میلادی، المقصدی در سده دهم، ابوریحان بیرونی ۹۷۳ - ۱۰۵۰ و ابن بطوطه ۱۳۲۵ - ۱۳۵۴ میلادی در نوشته‌های خود از یاقوت بدخشان اسم برده‌اند. گفته می‌شود که نمونه‌ای از یاقوت افغانستان زیب تاج شهبانو انگلیس می باشد. دربار تیمورلنگ نیز با این یاقوت مزین بوده می باشد. این معادن در سده هفدهم در دسترس مغولان هند بود. در ۱۶۳۷ شاه جهان سلطان هند برای ساخت تاج محل از سنگ مرمر این معادن بهره‌گیری نمود.

در سال ۱۳۹۲ از معادن ولایت بدخشان یاقوتی به وزن ۲۰۰ قیراط خرید عقیق یمنی به دست آمد. این در حالیست که معادن جگدلک و غران بدخشان توسط دینامیت، چکش و کلنگ می باشدخراج می‌گردد و سنگهای آن به گونه رسمی و قاچاق فروخته می‌شوند.
یاقوت احمر احد از سنگهای قیمتی سنتی می باشد که از نظر محبوبیت و ارزش در رده‌ی آمتیست، یاقوت کبود، زمرد و الماس می باشد.

یاقوت احمر جز سنگ هایی می باشد که ویژگان آن از سوی ائمه و امامان ذکر شده می باشد.

سنگ ياقوت افضل انگشت های ديگر می باشد و قرآن کريم در سوره الرحمن بدان اشاره نموده می باشد.

خرید گردنبند الکساندریت

الکساندریت گرد از کمیاب‌ترین سنگ‌های جواهر موجود در بازار امروز محسوب می شود و یگانه از گونه‌های تغییر دهنده‌ رنگ کریزوبریل (سیکلوسیلیکات) می باشد.بر عکس نام این سنگ، کریزوبیل که به معنی آلومینات بریلیوم می باشد، در واقع به گروه معدنی بریل تعلق نداشته و در یک گروه معدنی مستقل دسته بندی می‌شود.

تاریخ کشف الکساندریت باره بحث می باشد که آن را به زمان امپراطوری روسیه نسبت می دهند.گفته می‌شود که این سنگ به اسم تزار روسیه، الکساندر دوم (1818-1881) اسم گذاری شده می باشد، اما خرید گردنبند الکساندریت بدست یک معدنکار فنلاندی به اسم Nils Gustaf Nordenskiold (1792-1866) کشف شده می باشد.هنگامی که Nordenskiold برای نخستین بار در 1834 الکساندریت را کشف نمود، در ابتدا تصور می‌شد که زمرد باشد، زیرا در معادن زمرد واقع در ناحیه اورال روسیه در تقرب رودخانه توکووایا کشف شده بود؛ این گونه بعد‌ها به عنوان گونه‌ در بر گیرنده کروم با قابلیت تغییر رنگ شناخته شد.
افسانه‌ها حاکی از این می باشد که کشف الکساندریت با رسیدن تزار آینده به سن قانونی همهنگام شده بود؛ به ناچار این سنگ با رنگ‌های تغییرپذیر قرمز و سبز باید به عنوان سنگ جواهر رسمی تزار امپراطوری روسیه به رسمیت شناخته می‌شد.

پدیده‌ تغییر رنگ در الکساندریت به عنوان «اثر الکساندریت» شناخته می‌شود؛ تغییر رنگ در پایین نورپردازی خاص، معمولا در روشنایی روز و روشنایی تابشی قابل تماشا می باشد.

الکساندریت جواهری چندرنگ می باشد؛ این سنگ رنگ‌های زمردی، قرمز، نارنجی و زرد از خویش اثر می‌دهد که با توجه به زوایای مختلفی که متعلق به نگریستن می‌شود تغییرپذیر می باشد.

خواص چندرنگی الکساندریت از توانایی تغییر رنگ منحصر به فرد آن کاملا متفاوت می باشد؛ به طور معمول، الکساندریت در روشنایی روز رنگ سبز زمردی و در زیر روشنایی خورشید انگشتر عقیق یمنی زیبا به رنگ قرمز تمشکی در می‌آید.الکساندریت در ضمن به رنگ‌های زرد و صورتی ظاهر می‌شود و نمونه‌های زیاد نادر آن با برش کوژ آثاری از سنگ‌های صیقلی (چشم گربه ای) را از خود اثر می‌دهند. تغییر رنگ «اثر الکساندریت» نتیجه‌ی جذب شدید نور در تقسیم زرد و آبی طیف رنگ می باشد.
الکساندریت از مونث معدنی به اسم chrysoberyl (کریسوبریل) ساختن شده می باشد که سختی این سنگ 8/5 می باشد.

ترکیب کیمیایی آن BeAl2O4 می باشد.
ضریب شکست روشنایی این گوهر 1.746 لغایت 1.775 می باشد

شکست مضاعف این سنگ0/008 لغایت 0/010 بوده و حائز وزن مخصوص 3/73 می باشد

اکثر کریزوبریل‌ها توسط رنگ آهن مشخص می‌شوند، ولی رنگ الکساندریت در نتیجه حضور کروم می باشد.

با تجزیه و تحلیل گونه شناسی و آزمایش ها مختلف، الکساندریت را می‌توان از سایر سنگ‌های همانند تشخیص داد؛ گونه‌های معمول کریزوبریل شدنی می باشد در بر گیرنده خرید عقیق یمنی عوامل رنگی کروم باشند، ولی در صورتی که توانایی تغییر رنگ را دارند، فقط کریزوبریل بوده و الکساندریت شناخته نمی‌شوند.

الکساندریت به ندرت در اندازه‌های کبیر یافت می‌شود. گونه‌های بیش از 3 قیراط زیاد نادر هستند.
 بزرگترین سنگ‌های جواهر برش خورده‌ی الکساندریت 66 قیراط دارد و در حال حاضر در واشنگتن، موسسه‌ی اسمیت سونیان D.C واقع شده می باشد

الکساندریت‌ها بیشتر در خرده سنتی همانند بیضی شکل، گرد، گلابی، مارکیز و برش‌های گنبدی یافت می‌شوند، اما به اشکال فانتزی همانند قلب و تریلیون نیز برش می‌خورند؛ به طور معمول برش کوژ نمی‌خورند، مگر اینکه دارای ویژگان صیقلی باشند.





:: بازدید از این مطلب : 641
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 مهر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: